Kahdessa vuorossa ympäri vuoden – lentokentällä tapahtuu

Talviaikaan auraus on iso on lentokentän kunnossapitoa. Tottuneesti lumilinkoa ohjaamassa vuoroesimies Niko Syrjä.


Lentokentän asiakkaalle ei ehkä juolahda mieleen, mitä kaikkea lentoaseman toiminta vaatii. Lähtöselvitys, turvatarkastus ja lentokone ovat tärkeä ja näkyvä osa lentokentän toimintaa, mutta taustalla on paljon muutakin työtä, jotta lentoliikenne on mahdollista.

Porin lentokentän kunnossapidon yhdeksän työntekijää vastaavat kahdessa vuorossa ympäri vuoden lentoliikenteen turvallisista olosuhteista. Kenttähenkilöstön vastuulle kuuluu valtava määrä työtä lentoliikenteen mahdollistamiseksi.  Kentän kunnossapito-, pelastus- ja palotehtävät, koneiden tankkaus ja työt muun muassa turvatarkastuksissa sekä kaluston huoltotöissä täyttävät päivät.

Lentokentän ja sen kaluston omistaa Finavia, jonka vastuulle kuuluu kentän kunnossapidon lisäksi myös lennonjohto ja kiinteistöjen huolto. Vuoroesimiehenä Porin lentokentällä kunnossapidossa työskentelevä Heikki Partinen nauttii monipuolisesta, haastavasta ja vastuullisesta työstä.
– Aamut alkavat kentän tilannekatsauksella ja siitä lähdetään suunnittelemaan päivää eteenpäin. Kenttä on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä ja se pidetään aina kunnossa. Kunnossapidon työt vaihtelevat vuodenaikojen mukaan, mutta esimerkiksi kitkamittaukset tehdään päivittäin. Talviaikaan lumi ja jää kentän pinnassa ovat suuria työllistäjiä eikä yllättäviltäkään tilanteilta voida välttyä, kertoo Partinen.

Yhdeksän vuotta Porin kentällä työskennellyt Partinen ei ole päivääkään katunut päätöstään muuttaa töiden perässä Poriin. Jyväskylästä kotoisin oleva Partinen muutti Poriin Rovaniemeltä, jossa hän suoritti töiden ohella lentokenttätyöntekijän ammattitutkinnon. Aikaisempaa työkokemusta hänellä on muun muassa kuljetuspuolelta.
– Tänne lentokenttätöihin on muutenkin hakeutunut monipuolisia osaajia eri aloilta. Omasta henkilöstöstä löytyy ammattitaitoa niin sähkötöihin kuin kaluston kunnossapitoonkin. Oman väen monipuolinen osaaminen on ensiarvoisen tärkeää ja rikkaus, sillä hoidamme itse kaikki kentän työt, asfaltointitöistä lähtien, kertoo Partinen.

Vastuulliset toimenkuvat esimerkiksi pelastus- ja palotehtävissä vaativat ammattitaidon jatkuvaa ylläpitoa. Henkilöstön kouluttautuminen ja kelpoisuuksien päivitys onkin osa jatkuvaa toimintaa.
– Meillä on valmiudet toimia parhaalla mahdollisella tavalla tilanteessa kuin tilanteessa ja tätä osaamista ylläpidetään sekä yhteisillä että yksilöidyillä koulutuksilla, tähdentää Partinen.

Porin Lentoaseman päällikkö Seppo Mäkitalo kertoo, että maapalvelut eli palvelut matkailijoille ja lentoyhtiölle hoitaa Inter Handling Pori Oy. 
– Maapalveluja ovat esimerkiksi lähtöselvitys, turvatarkastus, koneen kuormaus ja siivoaminen, jäänpoisto ja rahti, kertoo Mäkitalo.
– Kentän pääkäyttäjänä puolestaan on Suomen Ilmailuopisto. Ilmailuopisto on Porissa toimiva ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin, jatkaa Mäkitalo.
– Lisäksi lentoasemalta saa monia muitakin palveluja, kuten autonvuokrausta ja ravintolapalveluja. Täällä käy päivittäin lounaalla myös paljon väkeä lähialueilta, Mäkitalo muistuttaa.

Lomalennoista lisätietoja saa matkatoimistoista. Reittiliikenteen Pori-Helsinki-Pori aikataulut ja lipunmyyntitiedot löydät osoitteesta www.air100.fi

FAKTAA:
Porin lentokenttä on 2351 metriä pitkä ja 60 metriä leveä.
Vuoden 2015 lukuja:
Operaatioita eli koneen laskeutumisia yhteensä 11 439 kpl. Näistä liikenneilmailua (charter ja reitti) oli 862 kpl ja muita (koulutus-, harrastus- ja sotilaslennot) 10 577 kpl.
Kansainvälisiä reittimatkustajia (Pori-Tukholma) 2929.
Kansainvälisiä chartermatkustajia 7594
Kotimaan matkustajia 543 (taksilentoja sekä Pori-Kokkola -reitti)

26.02.2016