Liiketoimintasuunnitelma (LTS)

Liiketoimintasuunnitelman tarkoitus on jäsentää ja selventää aiotun yritystoiminnan kannattavuutta ja menestymisen mahdollisuuksia. Liiketoimintasuunnitelma on tarpeen yrittäjälle itselleen sekä edellytyksenä käytettäessä asiantuntijoita apuna toiminnan arvioinnissa. Mahdolliset rahoittajat edellyttävät sitä aina.

1. LIIKEIDEA

Tee lyhyt tiivistelmä liikeideastasi. Aloita toimialasta ja täydennä tarpeen mukaan.

•    Mitä myyn?
•    Kenelle myyn
•    Miten myyn?
 
2. OSAAMINEN
 
Yrittäjänä toimiminen perustuu osaamiseen, jonka avaintekijöitä ovat ammattitaito ja koulutus. Osaaminen voi olla lähtöisin myös harrastuksista tai jokapäiväisen toiminnan piiristä. Yrittäjän henki-lökohtaisia ominaisuuksia ovat mm. tuloshakuisuus, peräänantamattomuus, itsenäisyys. Käytä seu-raavia kysymyksiä apunasi kuvaillessasi osaamisalueitasi. Muista olla rehellinen itsellesi.

•    Mikä työkokemus ja koulutus sinulla ovat?
•    Onko sinulla erityisiä taitoja, tietoja tai osaamista, josta on hyötyä yrittäjänä?
•    Mitkä ovat vahvat puolesi?
•    Mitkä ovat heikot puolesi?
•    Mitä ominaisuuksia tarvitset lisää ja mistä niitä saa?
 
3. TUOTE/PALVELU
 
Tarjoamasi tuote tai palvelu on riippuvainen ammattitaidostasi ja osaamisestasi. Onnistuaksesi yrit-täjänä sinun täytyy tietää mitkä ovat asiakkaasi tarpeet ja mitä asiakkaasi odottavat sinulta ja tar-joamaltasi tuotteelta tai palvelulta. Yritä tarkastella asioita asiakkaasi näkökulmasta. Kun osaamisesi ja tuotteesi ovat tasapainossa, saavutat etumatkaa kilpailijoihin asiakkaan silmissä. Käytä seuraavia kysymyksiä apunasi kuvaillessasi tuotteitasi/palveluitasi.

•    Mikä on tuotteesi / tarjoamasi palvelu?
•    Mitä ainutlaatuista ja erinomaista siinä on?
•    Mitä heikkouksia siinä mahdollisesti on?
•    Mitä etua tai hyötyä siitä on asiakkaalle?
•    Vastaako tuotteesi tai palvelusi laatu pyytämääsi hintaa?
 
4. ASIAKKAAT/ MARKKINAT

Yrittäjälle on tärkeää tuntea asiakkaansa: Mitä tuotteen tai palvelun ominaisuuksia asiakkaat arvos-tavat ja mitä eivät pidä erityisen tärkeinä sekä heidän odotuksensa. On järkevää ryhmitellä yritys-asiakkaat esimerkiksi yrityksen toimialan koen tai sijainnin perusteella ja henkilöasiakkaat iän, su-kupuolen, tulotason, koulutuksen, perheen koen tai asuinpaikan perusteella. Alussa on hyödyllistä keskittyä asiakasryhmiin, jotka todennäköisemmin ostavat tuotteen tai palvelun. Yrittäjän osaami-nen, tuote ja asiakkaat muodostavat kokonaisuuden, jonka tulee olla tasapainossa. Tällöin yritys saavuttaa kilpailuetua: ylivoimaista osaamista kilpailijoihin nähden. Käytä seuraavia kysymyksiä apunasi kuvaillessasi Asiakkaita ja markkinoitasi.

•    Ketkä ovat asiakkaasi ja kohderyhmäsi?
•    Mitkä ovat asiakkaiden ostotottumukset?
•    Kuinka paljon asiakkaita on?
•    Missä asiakkaat sijaitsevat?
•    Kuka tekee ostopäätöksen, jos asiakkaasi on yritys?

5. KILPAILIJAT

Kilpailu on yrittäjälle elämäntapa. On tärkeää tuntea kilpailijansa, heidän tuotteensa ja toimintata-pansa. Yrittäjän tulisi pystyä erottautumaan kilpailijoistaan, jollakin asiakkaan arvostamalla tekijällä, jolloin yrittäjälle jää hinnoittelu vapautta, joka merkitsee parempaa tulosta. On hyödyllistä seurata esimerkiksi kilpailijan mainontaa ja myynnin edistämistoimenpiteitä sekä tallettaa mainokset map-piin ja aika ajoin miettiä: Kuinka paljon ja usein he mainostavat sekä mitä ja miten mainostavat. Näin ymmärrät paremmin kilpailijoiden toimintatapaa ja pystyt kehittämään yritystä kilpailukykyisem-mäksi. Käytä seuraavia kysymyksiä apunasi kartoittaessasi ja kuvaillessasi kilpailijoitasi.

•    Ketkä ovat pahimmat kilpailijasi? Mainitse 3 5 tärkeintä.
•    Mitkä ovat heidän vahvat puolet?
•    Mitkä ovat heidän heikot puolet?
•    Mitkä ovat kilpailijoiden tuotteet tai palvelut?
•    Kuinka kilpailijoiden tuotteet/ palvelut eroavat omistasi?
•    Mitkä ovat kilpailijoiden käyttämät myynninedistämistoimenpiteet ja mainosvälineet?
 
6. OMA YRITYKSESI
 
Mieli tarkkaan miten aiot toimia. Esimerkiksi yrityksen sijaintivaatimukset, tarvittavat myynninedis-tämistoimenpiteet poikkeavat eri toimialoilla toisistaan. Tärkeintä on, että päädyt omien resurssiesi kannalta tarkoituksen mukaiseen lopputulokseen ja suunnitelmallisesti kehität yritystäsi. Käytä seu-raavia kysymyksiä apunasi kuvaillessasi omaa yritystäsi.

•    Yrityksen toimitilat ja sijainti?
•    Mitä tuotantovälineitä tarvitset?
•    Tarvitsetko työvoimaa?
•    Mitä mainosvälineitä ja myynninedistämistoimenpiteitä aiot käyttää?
•    Kattavatko vakuutukset toiminnan riskit?

7. KIRJANPITO JA TALOUDEN SUUNNITTELU

Yrittäjän on useimmissa tapauksissa järkevintä keskittyä itse yrittämiseen ja antaa kirjanpito tilitoi-miston hoidettavaksi, samoin tilinpäätöksen suunnittelussa kannattaa kuunnella asiantuntijoita. Eri-tyisesti henkilöyhtiöissä ja osakeyhtiöissä kannattaa käyttää ammattitaitoista tilintarkastajaa. Varsi-naisen liiketoiminnan suunnittelu, seuranta ja kehittäminen ovat kuitenkin aina yrittäjän vastuulla. Käytä seuraavia kysymyksiä apunasi kuvaillessasi kirjanpitoa ja talouden suunnittelua.

•    Miten aiot hoitaa kirjanpidon?
•    Miten aiot suunnitella toimintasi?
•    Miten seuraat suunnitelmien toteutumista?
•    Tarvitsetko neuvontaa tilinpäätöksen suunnitteluun, budjetointiin tai johonkin muuhun?
•    Miten aiot järjestää rahoituksen?