Muotiliikkeen uudet tuulet


Harjavallan keskustassa, Kultakulman liikekeskuksessa sijaitseva muotiliike Keatonin tuore yrittäjä Minna Kalliomäki hymyilee aurinkoisena tiskin takana. Hän ei vaihtaisi päivääkään pois ja on tyytyväinen tekemäänsä päätökseensä ryhtyä yrittäjäksi.

– Kolmisen vuotta siinä meni asian miettimiseen. Kun sain kuulla mahdollisuudesta ostaa tämä liike, ensimmäinen reaktioni oli että vau, tuohan olisi ihan täydellistä. Saisin tehdä sitä mistä nautin ja voisin hyvinkin nähdä itseni yrittäjänä. Huomasin kuitenkin kaipaavani aikaa ja varmuutta siihen, että tähän todella pystyy, kertoo Kalliomäki.

Keatonin edellinen omistaja Raija Rautiainen perusti liikkeen 35 vuotta sitten ja farkkujen erikoisliikkeenä tunnettu yritys on vakiinnuttanut toimintansa Harjavallassa. Yritystä on koko sen historian ajan pyörittänyt Raija, joten toiminta henkilöityikin hyvin pitkälti häneen. Raija ja Minna tuntevat toisensa entuudestaan ja se helpotti siirtymävaihetta molemmille. Oli hyvä että toiselta sai tukea tarvittaessa, kyse oli kuitenkin Raijan elämäntyön jatkamisesta.

– On ollut mukavaa että Raija on suhtautunut ymmärtäväisesti alusta asti. Kiireellä ei ole tehty mitään siirtoja vaan yhdessä on mietitty asioita eteenpäin. Ja tiedän että aina voin ottaa Raijaan yhteyttä jos tulee kysyttävää, iloitsee Kalliomäki.

Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole ollut lainkaan niin byrokraattista kuin Kalliomäki oli kuvitellut. Tai helpolta se on ainakin tuntunut. Yritystoimintansa tueksi Kalliomäki on aina saanut tarvittaessa neuvoja Prizztechin yrityskehittäjiltä ja yhteispalvelupiste Enterissä toimivalta veroneuvojalta. Hyvä tilitoimisto löytyi läheltä ja yhteistyö pankin kanssa sujuu hyvin.

– Tunteja tässä ei sovi laskea mutta on ollut mahtavaa aloittaa yrittäjänä. Nyt saa toteuttaa itseään ja tehdä juuri sellaisia asioita joista on haaveillut. Kun vain ehtisi toteuttaa kaikki suunnitelmat, tai edes osankin, naurahtaa Kalliomäki.

Minna kalliomäki haistelee jatkuvasti pukeutumisen uusia trendejä ja jakaa pukeutumisvinkkejä asiakkailleen naistenilloissa ja myyntityön lomassa.

– Naistenillan suosio yllätti täysin, eivätkä  kaikki halukkaat mahtuneet ensimmäisellä kerralla mukaan. Pukeutumisen asiat kiinnostavat myös miehiä yhä enemmän, joten ehkä jossain vaiheessa järjestetään miesteniltojakin, miettii Kalliomäki.

15.12.2015