Sparrausta ja uusia asiakkaita

Kuvausryhmä valmistautuu kuvaamaan lyhytelokuvaa. Sami Rehmonen (kyykistyneenä) seuraa monitorista harjoitusta samalla kun kameraryhmä hioo Antti Kyyrön johdolla yksityiskohtia. Kuva: Miikka Kiminki.

Miaco Cinema on porilainen mediatalo, joka tuottaa mainosten ja esittelyvideoiden lisäksi myös dokumentteja, elokuvia ja tv-ohjelmia. Yritys halusi kartoittaa, millaisia ajatuksia alueemme yrityksillä on videoiden käytöstä viestinnässä ja markkinoinnissa ja millä tavalla aiheeseen ylipäätään suhtaudutaan.  He toteuttivat kartoituksen hyödyntäen Prizztechin markkinointikonseptin testaus- ja kehittämispalvelua.

Markkinointikonseptin testaus- ja kehittämispalveluajatus lähti liikkeelle Prizztechin sparrauspalvelua käyttäneiden yrittäjien tarpeesta löytää asiakkaita.  Miaco Cineman tavoite oli saada näkemys Satakunnan ja lähimaakuntien yritysten ”videotarpeesta”. Tuottaja Sami Rehmonen ja ohjaaja Antti Kyyrö näkevät videoiden hyödyntämisessä isoja mahdollisuuksia.

- Halusimme kuulla, mikä käsitys yrityksillä on videoista ja miten he niitä käyttävät tai haluaisivat käyttää. Käsitys on kieltämättä ollut melko vanhahtava ja onkin ollut hienoa päästä kertomaan, millaisia erilaisia mahdollisuuksia video tarjoaa, kertoo Sami Rehmonen.

– Mielestämme satakuntalaisissa yrityksissä on valtavasti potentiaalia videoiden hyödyntämiseen ja niihin olisi mahdollista saada lisää ”rock’n rollia”. Nyt ollaan vielä melko varovaisella linjalla, Antti Kyyrö toteaa.

– Pelkät koneet tai numerot eivät kiinnosta siten kuin ihminen kiinnostaa. Ja videota voidaan hyödyntää monessa eri kanavassa, sen avulla voi kertoa tarkkaa yksittäistä faktaa tai kokonaiskuvaa aiheesta, Rehmonen jatkaa.

Prizztechin palveluneuvoja Kati Mäenpää on ollut käytännössä toteuttamassa kartoitusta.– Projekti on ollut mielenkiintoinen. Ala oli minulle vieras, mutta työn edetessä toimialasta ja tekemisistä on tullut selkeämpi käsitys. On ollut antoisaa saada potentiaaliset yritykset ymmärtämään yritysvideoiden hyödyntämisen tärkeys omien tuotteidensa ja palveluidensa eselyssä, kertoo Mäenpää

– Erityisen mielekästä on ollut auttaa työn touhussa olevia yrittäjiä. Nyt he ovat voineet keskittyä itse tekemiseensä ”kentällä”, kun minä olen ollut yhteydessä uusiin asiakkaisiin ja hoitanut myyntitapaamisten sopimiset heidän puolestaan, Mäenpää jatkaa.

Jos kontaktoivata yritys ei ole osoittanut kiinnostusta yritysvideoihin tai tuote-esittelyvideoihin, on pyydetty palautetta siitä, miksi aihe ei kiinnosta. Tämän avulla Miaco Cinema voi kehittää toimintaansa yritysten toivomaan suuntaan. Projektin suurimpiin hyötyihin kuuluukin markkinointipalautteen kerääminen asiakkailta.

– Tässä sparrauksessa ravisteltiin omaa yritystämmekin ja osaamme nyt katsoa sitä eri näkökulmasta. Odotamme mielenkiinnolla myös lopullista dataa yritysten palautteesta, sanovat Rehmonen ja Kyyrö.

Prizztecin näkökulmasta kyseessä on ollut myyntikonseptin suunnittelu ja demoaminen.

– Olemme olleet tukena markkinasegmentin tunnistamisessa ja evaluoinnissa. Tämä on tavallaan koemarkkinointia, jossa pyrimme löytämään yritykselle oikean kohderyhmän, kertoo kehittämispäällikkö Mikko Puputti.

– Emme kuitenkaan kilpaile markkinoilla olevien palvelujen kanssa. Tämä on kertaluonteinen juttu, jonka jälkeen voimme ohjata yrityksen markkinaehtoisten palveluntarjoajien pariin, jatkaa Puputti.

Lisätietoja:

Mikko Puputti

Head of Robocoast

+358 44 710 5343
mikko.puputti(a)prizz.fi

25.06.2015