Vetytalous on jo täällä!
Ilmastonmuutos on käynnissä. Kaikesta maapallolla tuotetusta energiasta 80 % on peräisin fossiilisten polttoaineiden käyttämisestä. Ilmaan vapautuu hiilidioksidia ja kasvihuoneilmiö vahvistuu. EU:n tasolla on päätetty, että vetytalous on yksi keino hidastaa ilmastonmuutosta. EU:n regulaatiossa on määrätty, että liikenteen polttoaineissa on käytettävä uusiutuvia komponentteja. Komponentit ovat joko biologista tai ei-biologista alkuperää. Ei-biologista alkuperää oleville e-polttoaineille on määrätty omat käytettävät osuudet. Vihreää vetyä valmistetaan hajottamalla vettä elektrolyyserissä uusiutuvan sähkön avulla. Syntyvää vetyä voidaan jatkojalostaa hiilidioksidin avulla e-polttoaineiksi esim. metaaniksi tai metanoliksi. Näillä voidaan korvata fossiilisia polttoaineita ja täyttää EU regulaation määräykset.
Suomi on luvannut tuottaa vuonna 2030 miljoona tonnia vihreää vetyä eli 10 % EU:ssa tuotettavasta vedystä. Vetytalous tarvitsee uutta infrastruktuuria uusiutuvan sähkön tuotantoa, uutta sähkönsiirtokapasiteettia ja vedyn siirtokapasiteettia varten. Valtionyhtiöt Fingrid Oy ja Gasgrid Oy ovat kantaverkon ja kaasujen siirtoverkostojen omistajia. Heidän vastuullaan on rakentaa vetytalouden tarvitsemaa uutta infraa. Gasgrid Oy on aloittanut Suomen vedyn runkoputken rakentamisen valmistelun ja putken linjaukset ovat YVA-vaiheessa jo Satakunnassakin. Satakunnan osalta Prizztech Oy on teettänyt oman alueellisten vedyn jakeluputkistojen esiselvityksen. Sen tulokset löytyvät alta.
